Budowa domu na kredyt hipoteczny a kosztorys budowlany.

Kosztorys budowlany to ciekawe zagadnienie, którego nie warto bagatelizować, ponieważ po zakończeniu budowy przyjdzie nam się z niego rozliczyć.

Wyliczenie kosztów budowy.

Banki przyjmują minimalny koszt wybudowania 1m2, czyli minimalny całkowity koszt wybudowania domu o określonej powierzchni. Kosztorys budowlany sporządzony na niższą kwotę zostanie przez bank odrzucony.

Różnice dotyczące najniższego akceptowalnego kosztu budowy 1m2, są dość duże między poszczególnymi bankami. Mogą one wynieść nawet ok. 1 tys. zł na 1m2 co powoduje, że kwota na kosztorysie może różnić się o ponad 100 tys. zł. Dlatego tak ważny jest wybór odpowiedniego banku i wyliczenie kosztów budowy.

Jak to wygląda w praktyce.

Każdy bank mający w swojej ofercie cel jakim jest budowa domu ma swoje wymogi. Jednym z nich jest rozpisanie transz i ich terminów zgodnie z etapami postępujących prac (kosztorys budowlany). Banki przyjmują, że koszt budowy poszczególnych etapów budowy np. stan zerowy lub stan surowy zamknięty, będą stanowiły określony procentowo udział w wartości całkowitego kosztorysu budowlanego. Nie przyjmą kosztorysu, który wykracza poza akceptowalne przez bank poziomy. To samo dotyczy poszczególnych prac np. fundamentów lub ścian konstrukcyjnych. Tu również banki przyjmują określony procentowo udział poszczególnych prac w całkowitym kosztorysie i wzywają do skorygowania kosztorysów, które wykraczają poza akceptowalne poziomy.

W przypadku generalnego wykonawcy mamy już gotowy kosztorys budowlany. Czy to wystarczy??

Nie jest to takie proste. Banki mają swoje druki na które należy przenieść koszt poszczególnych prac więc nie wystarczy, że przedstawimy gotowy kosztorys budowlany, który otrzymaliśmy od wykonawcy. Kosztorysy budowlane częstą kończą się na stanie deweloperskim więc planując budowę pod klucz będziemy musieli i tak sami rozpisać koszt pozostałych prac.

Kosztorys budowlany a transze uruchamiane przez bank.

Na rynku możemy spotkać banki, które podchodzą do tego mniej lub bardziej elastycznie. Największą swobodę przy budowie dają banki które nie wymagają rozpisania transz w konkretnych terminach. Dają klientowi np. 2 lata na wybudowanie domu, ale to on decyduje, kiedy uruchomi poszczególne transze. Po wyznaczonym terminie, klient będzie zobowiązany do przedstawienia dokumentacji potwierdzającej wykonanie prac, do których się zobowiązał w kosztorysie budowlanym i zakończenia budowy.

Co do samego kosztorysu budowlanego.

Tak jak wcześniej wspomniano każdy bank ma swój druk, który należy wypełnić zgodnie z wytycznymi. Różnice są znaczne co nieraz powoduje trudności w dostosowaniu takiego druku do naszych potrzeb. Musimy uwzględnić takie rzeczy jak:

  • ilości prac przypadających na poszczególne etapy
  • kwoty przypadające na poszczególne prace
  • proporcje między transzami
  • terminy uruchomienia poszczególnych transz
  • całkowitą wartość budowy

Biorąc pod uwagę powyższe warto skorzystać z pomocy eksperta kredytowego, który swoją wiedzą i doświadczeniem będzie wstanie pomóc przy wypełnieniu kosztorysu. To tylko jednym z dokumentów wymaganych przy budowie domu. Pozostałe kroki jakimi są np. zlecenie wyceny czy skompletowanie dokumentów projektowych, zostanie również omówione na spotkaniu. Dzięki takiemu wsparciu ze strony eksperta, kredyt na budowę domu staje się bardziej przystępny a jego uzyskanie znacznie prostsze.

 

Zapraszam również na spotkanie, na którym jako ekspert kredytowy omówię procedury poszczególnych banków.

Spotkanie z Ekspertem Kredytowym jest bezpłatne.